“Memang yahvdi betul harganya..”, Fedtri Yahya kongsi pengalaman melalui sempadan tanah h4ram

Baru-baru ini, Fedtri Yahya ada berkongsi pengalamannya melalui sempadan Isr4el untuk memasuki Pal3stin. Dia memaklumkan bahawa bukan senang untuk memasuki Israel walaupun sudah ada visa di tangan.

Kongsinya lagi di ruang komen, perkara itu terjadi kerana Pal3stin tiada lapangan terbang dan jabatan imigresen dikawal ketat oleh Isr4el.

Fedtri Yahya turut berkongsi foto mata wang Shekel, yang merupakan duit ‘Yahvdi’ hasil sumbangan aktiviti masjid di Pal3stin.

“Kepada yang tak biasa tengok. Ini mata wang yang digunakan di Isr4el & Pal3stin. 1 Shekel = RM1.20. Selalu orang sebut ‘harga Yahvdi’ kan? 😎 Hah, bila masuk negara har4m ni, maka dapatlah merasa maksud frasa tu.”

“Memang yahvdi betul harganya 😂😡 Duit ni sumbangan rakan-rakan untuk aktiviti masjid di Pal3stin ( sukarelawan masak dan agihkan kepada jemaah yang memerlukan). Dilakukan hampir setiap hari. .
Memang pelik bila ada orang Islam yang tak suka Pal3stin.”

“Biarlah diorg, kita tak payah sibuk-sibuk”. Spesies ni ada di sekeliling + di alam maya. Pal3stin berlainan negara namun dalam konteks aqidah – kita satu negara. ”

“Kota Suci ketiga umat Islam ada di situ. Jadi ada peranan kita sebagai Muslim. Daripada memekak tak buat apa, baiklah membantu. Kalau tak mahu membantu, jangan halang orang lain untuk berbuat baik.”, tulisnya.

 

 

View this post on Instagram

 

Kepada yang tak biasa tengok. Ini mata wang yang digunakan di Israel & Palestin. 1 Shekel = RM1.20. Selalu orang sebut ‘harga Yahudi’ kan? 😎 Hah, bila masuk negara haram ni, maka dapatlah merasa maksud frasa tu. Memang yahudi betul harganya 😂😡 Duit ni sumbangan rakan-rakan untuk aktiviti masjid di Palestin ( sukarelawan masak dan agihkan kepada jemaah yang memerlukan). Dilakukan hampir setiap hari. . Memang pelik bila ada orang Islam yang tak suka Palestin. “Biarlah diorg, kita tak payah sibuk-sibuk”. Spesies ni ada di sekeliling + di alam maya. Palestin berlainan negara namun dalam konteks aqidah – kita satu negara. Kota Suci ketiga umat Islam ada di situ. Jadi ada peranan kita sebagai Muslim. Daripada memekak tak buat apa, baiklah membantu. Kalau tak mahu membantu, jangan halang orang lain untuk berbuat baik.

A post shared by Ahmad Fedtri Yahya (@fedtriyahya) on

 

Sumber: Instagram Fedtri Yahya

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*